الثلاثاء، 14 فبراير 2012

تداخُل .




علاقتي بالتدخين أهَشّْ من علاقتي بالمجاذيب .. يحُطّْ المَجذوب يديه في ثُقب الإبرة فَ يتَجاوز أرشميدس في اللذة و يهتَاجُ و ينْهَج ( عَضَلة القلب ما بتستحملش الهاش ) ، حَلَلْتُ اللغزَ و كباسيل بنطالي الجينز و طرطرت في الجراج المواجه لساحة روابط ، المسيح يتوسط الجلوس مع خطيبته ف اللوحة أعلي الجراج .. ضَحِكت ، و لوهلة تصورت أن الخالق دالي أو برجمان .
...
تَقريبا دي أعراض كانسَر .. وَليَكُن ، ما دامها قِصة رومانتيك و جالبة للتكاتف و العِناق الأهبل .. قليل من الذرائع غير ضار بالمرة .
مِش عارف نوع الكانسر ، بَس أراني كُرة بلياردو في مَحطة المترو و الكُل عِصِيّْ ، قلبي تَعبان ، أرغم حالي علي الصحيان مِ الصحوة .
...
علي التكعيبة أنا و زياد و الماغوطيّْ نقتاتُ التبغ و آخر ما في الحنجرة من شَخْرات ، أستَلّْ الكاميرا و أراقب " كريم " يحشُرُ إيرَهُ في مارسيلاس ( تركيب مشهد من بَلب فِكشن ) ، أضحَك من آهات إنجريد ثولين ، و أروح حَمَّام روابط و أعانق بازوليني و أسيبُ العَضلات ع الغارب .
...
قارِب نَشوة و شراع مَفرود علي أول تأشيرة ل روسيا البيضا ...

أزمة مُنتصف العُمر



جَرَّبت تِشْرَب فنجال قهوة يخليك صاحي تَمَن سنين ؟ ، جَرَّبت الصنف اللي ضربوه أهل الكهف ؟ ، طَب إنتَ تعرف إن أهل الكهف دول مالهمش علاقة بفرنسيس بيكون ؟ و إن السجاير الكليوباترا ما لهاش صلة من قريب أو بعيد بأعواد الخشب اللي كانوا بيلفوها الهنود الحُمر ؟ ، دي خِبرات في الحياة فايتاك ولازم تعرفها عن قُرب أو بُعد لو عندك استجماتيزم ، مَثلا زي طَعم السجاير بعد ما تبطلها فترة ، أو ريحة بُق أول أنثي تبُخّْ الفتنة وركيك .. عارف ، أنا كرهت صيغة المُتَكَلِّم و اللغة و اللعب باللغة و التانجو و الجاز الماسِخ ، و مش مطلوب منك تجاوبني ب"إنتَ " ، استخبي زي كُل العظما الضعفا في الغايب حمَّال الهموم و الأوجُه .. لكن نصيحة مني كمريض سابق بالرَّبو و السِّمنَة ، إياك تِتَقِّل العيار في الفودكا أو الباكات .. عشان غالبا هتفوق من غير حَتَّي ورقة شَجَرة تمسح فيها وساختك أو تستُر بيها لسانَك .. شُكرا