الأحد، 14 أكتوبر 2012

هوامش .


1
في الكُتب .. غالباً ما بيكون فيه هوامش . جمع هامش . سطور قليلة بتوضح نقطة في المتن ، أو بتذكر اسم مرجع ، أو بتنقد نص في النص الأصلي للكتاب ، مكتوبة بخط أصغر .. و جاية من رقم جنب الكلمة الأصيلة أو نجمة مصمتة .

الكلمة مهموسة _ من جهة اللغة _ هامش .. ششش .. ههه .. . هادية و بعيدة عن الوشّْ ، بعيدة عن زحمة الكتاب . في حين إنها بتوضح الكتاب . و في حين إنها بتوضح الكتاب .. لو افترضنا _ زي ما بيحصل في كتب كتير _ مجموعة صفحات للهوامش في الآخر . بالطبع لو قرأتها ورا بعض هتكون في معظمها مجموعة جُمل متتالية غير مترابطة . معلومات .. و بترجع تبُص في المتن عشان تفهم .

طبعاً الكتاب نفسه كان مجموعة من الهوامش يوماً ما . قبل الطبع و التحميض كان مجرد أفكار مبعثرة علي طرف ورقة كشكول . أو مجموعة اقتباسات و خطوط و خرائط يدوية لا يفهمها إلا كاتبها . أو .. لا يفهم سياقها إلا كاتبها . ثم يأتي الكتاب محملاً بهوامش و توضيحات . الهامش أولاً .. الهامش أخيراً .

2

لو جرَّدنا كُل إنسان من الحشو . لو أعدنا صياغة الكون كله في المُفضل فقط . لو أزلنا كُل الشعر الزائف عن أجساد حيواتنا . الساعة القديمة و الصليب الخشب . علبة سجائر بها سيجارة مركونة من ال92 .

3

زي ما فيه الهامش ، فيه الهاموش .. زي الساطور ، و الناطور ، و الخابور ، و الخازوق ، و القانون .. و الناموس ، فيه الهاموش . الهاموش مجموعة رذيلة من أطفال الناموس . يصعُب قتلها لصغرها و كثرتها . و بارعة في تكدير المزاج العام .

4

طول الوقت ما كُنتش أحب أقرا هوامش الكتب . خصوصاً الكتب اللي هوامشها مجموعة مراجع . و سنين و أسماء علماء . الهامش الطويل بس اللي كان بيستفزني لإنه غالباً بيبقي توضيحي . مش مجرد هامش توثيقي . صحيح منظر الهامش القصير رائع . لكنه مُخِل .

5

في مقدوري تعديد أو تعداد مجموعة من الهوامش الكاتمة علي الحياة ، ع الصورة . طفي السجاير و الولاعات . نوع السلسلة اللي إنتَِ لابسها / لابساها . كلمات من لهجتك الخاصة . في رأيي دا سخيف . مش الهوامش . التعداد أقصُد . لأنه دي ما أصبحتش هوامش مع الأسف . خلوها الناس إكليشيهات و موضات ولايف ستايلز . الهوامش الأهم بيخبوها . و لما بتظهر مِفرِد مِفرِد بيخافوها . مع إنها أجمل و أروَق . لكن الناس خايفين من تشارلز دارون و من احتمال وجود ديل في تاريخهم الحيوي .

6

انتهي . 

أغنية شتوية .


الشمس المشمشية
بتسلُخ في التراب
و أشعتها الغبية
بتعاكس الغراب
يا بنت الحشرية !
ما تتضايقيش الاكتئاب
روحي م اليمَّة دية
و يزيدك ثواب !
أخلصنا له النية
و أكلنا الهباب
أصبحنا مراكبية
و أمسينا ف العباب
طشينا الملوخية
و شهقنا اغتراب
و قفلنا الناموسية
و هشينا الذباب
و كتبنا أغنية
خالية من السُباب
ما تخفي الأذية
علي جِلد السحاب
...
صوبنا البندقية
لدماغ الصواب
و غنينا أغنية
علي سَكَرات رباب
غنينا للأبدية
و الميه ، و التراب ..

أبو علي _ 14 أكتوبر . 

قلبي يحدثني بأنهُ مُتلفي !


كُنت بافتح علبة السجاير الكليوباترا ، اللي بالطبع سرقت فلوسها من البُك الخاص بأمي . و سحبت أول سيجارة و باحاول أدور علي فعلٍ ما يجاري السيجارة حتي نهايتها ، خلال المدة ما بين إشعالها بولاعة مكتوب عليها marlboro  كضرب من مفارقة سقيمة .. و الانتهاء من تلتها الأول كان قلبي بدأ ينبض بوتيرة غير تقليدية . المسألة أشبه بمصروع محبوس في قفص ضيق ( مشهد في شيرلوك الصغير بتاع باستر كيتون ) و بينتفض بعنف . العنف خوِّفني . أو ، إن الوتيرة اللي نبض بيها و انقبض قلبي هي موَّلدة الخوف ؛ بمعني أن الخوف مش رد فعل تجاه الوتيرة السريعة غير المنتظمة لارتباط عضلة القلب .. بل إنه الحركة غير المنتظمة هي عين الخوف و الخوف عينها .

بواعز من الخوف / الانقباض . قُمت ندهت علي أمي . قِلقِت _ و خصوصاً _ إنها مريضة بما يسمي " الرفرفة الأذينية " و اللي تشخص تماماً بالعارض اللي حصل لي .

شافت نبضي ، و حطت إيد علي قلبي ، و ما اتضطرتش تكشف صدري للوصول إليه .

للأسف قلبي كان استقر . من ندالة العرض إنه لا يواتيك حيث يجب أن يواتيك . إيه فايدة عرض أو مرض لا تقدر تؤكده للناس ! مش مهم الناس . المهم الطبيب . و إذا كان العرض لا يأتي و إنت في العيادة ؟ دا يستلزم إما أن تنتظر في العيادة حتي يأتيك اليقين . أو ، تتصل بالطبيب عندما يأتي المساء .. رغم إنه مش مُحبذ ، لأنه مش مؤكد . أو ، تتجوز طبيبة ، أو تخلف طبيب و هي حلول بعيدة المدي . و فيه حل آخر ممكن .. و هو إنك تشتري كاميرا و تخلي شخص ما من المحيطين يصورك أثناء إتيان العرض . وهو حل جميل بس مش متوفر بخصوص أعراض زي الإمساك و الإسهال و ألوان البول و البراز .

خدت منها اسبرينة " كاردكسين " دوا القلب الشهير . نصحني الوالد مشكوراً بالتقليل من الشاي التقيل و البُن المحووج و السجائر .