الاثنين، 15 أغسطس 2011

قتل خَطأ ...

سؤال ، وهو بالأحري نَقد و اعتراض اتوجه كتير للي باكتبه ، إنو " يا علي ، ممكن توضح شوية ؟ ، ليه بتكثف النَّص كِدَه ، وليه مفيش شئ دال دلالة ولو غير مباشرة عن قصدك ؟
وإنِّي بكده ، حتي ولو كان النص عظيم ، ماحدش هيحس بيه ، لأنه هيكون مجرد رسالة شَفْرَة مش هيفهمها غير اللي كاتبها ، واللي معاه مفتاح الشفرة .

هو أولا ، حابب أقول إن انتقاد الغموض انتقاد لطيف ، إما كان دافعه استسهال ، أو استهبال ، الاستسهال من باب إنو القارئ ما بيبقاش اتفشخ إنسانيا ، وعايز نَص مهضوم خارج أمعاء وعيه ، وكل اللي عليه إنو يدلقه في ودانه ، وإما يسقف له ، أو يسقف علي وِشُّه !

والاستهبال من باب " إنما ننقدكم لوجه الله " ، وغالبا ما بيبقاش " نقد" ، بيبقي محاولة ل "نقض" النص من أساسه !

علي الناحية التانية ، كتير من اللي نصوصهم غامضة عالم عِبط ، أيون ، فعليا في ناس بيطلع نصها غامض عشان ما فيهوش فِكْر ، بالضبط زي نَكش الفِرَاخ ، مُنتَظِر تِفهَم نَصْ كتَبِتُه فَرخَة في أثناء موسم التزاوج ؟

وناس بيطلع نَصَّها غامض ، من باب معاجلة النَّقص بالنَّص ، إنو " بماإنوأنا مثقف ، فلازم أكون كاتب ، وبما إنو أنا بقيت كاتب ، فلازم أكون مُمَيَّز ، وعشان اكون مُمَيَّز ، لازم أكتب لوغاريتمات مع سَبق الإصرار والتَّرَصُّد .
ماشي الحال ، طَيب إنو يا خيي ما العَمَل ؟ .. لا نقد عاجبك ولا نَص عاجبك ، ولا
وضحتلناش بردو ليه بتكتب نصوص شيئية إن جاز التعبير ، صعب التعامل معاها بِشَكل
إنساني بسيط ؟

وهنا هارجع لِفِكْرِة أولي ، هي فِكرة عَدَم الإصرار والترصد ، أنا مش باروح أكتب ،
وأنا باقول " اللهم نويت أكتب نص ما يفهموش إلاي " ! ، أصلا .. تبعا لطبيعة الإنسان البسيطة جدا ، أنا محتاج أسمع تَهليل وتسقيف ، وكلمات مدح ، و ورود بتطاير حواليا ، فمن الممكن أكتب نص يلمس الناس في مناطقهم النفسية الحساسة وهاحوز الإعجاب بلا شَكْ .

بَس مُجَدَّدَا ، أنا مش بانوي أصلا ، أنا بالاقي نَفسي باكتب ، وكلام فِ سِرَّك ، أنا شخصيا أحيانا كتير مِشْ بابقي فاهم أنا عايز إيه ، بَس بعد ما باخلص كِتابة ، بتعامل مع الكلام كأنه حاجة في ذاتها ، ودي الفِكْرة التانية ، واللي هي مَربط الفَرَس ..
بِبَسَاطَة :
ليه سيادتك ما تؤمنش بقيمة الأشياء في ذاتها ، زي ما أنا عامل كِدَه ؟ ، أنت مِشْ مُلزَم تِفهَم نَص ، أيا كان النص ده أولا ، لَكن هتتفاعل معاه بِشَكل أو بآخر، وده المُشكِل ، إحنا بنقعد نقول " النص الفلاني ، النص العلاني ، كيت وكيت وكيت " وبننسي إن النص كيان قائم بذاته .

هارجع ل من 3 سطور فاتو ، أنا مؤمن تماما إن كُل شئ قيِّم في ذاته ، المعني قيم في ذاته ، وبيبقي قيم أكتر لو اتحط جنب معاني قيمة هي الأخري ، أو بالأحري ، لو اتحط جنب معاني من نَفس " طينته "، عشان كِده..طريقة تفكيري قايمة ع الكيانات في سياقها في الأساس ، والسياقات التانية اللي " أنا " باحب أحطه فيها .

لذلك ، أنا مش مضطر أستخدم أشياء الوجود عشان خاطر الإنسان ، أنا باستخدم أشياء الوجود عَشَان خاطر أشياء الوجود نفسه ، ده في إطار الكلام والكتابة بِشَكل خاص ، وأحيانا في إطاري الإنساني ، لما باحطني ، وبعاملني كشئ من أشياء الوجود ، له معني وكيان ، وبلفظ آخر ، له ال داتا الخاصَّة بيه ، اللي بتحمل مُسَوِّغات تَطَوُّرها جواها ، دون إنغلاق ، عشان نَقدَها المُسْتَمِّر لذاتها ، بينقيها باستمرار من شوائب عُقَد النَقص ، والانحياز المريض جِدَّا ، وكل ما شاب كَيان أي شئ ..

أما عن الكثافة ، فسببه بَسيط ، إن قيمة الشئ الأولي اللي باحاولها ، بمثابة "البلازما " ، المادة الأولي اللي من غير فراغات ، معني مُصْمَت يَعني .
وأنا لٌغَتي ما فيهاش فُرَص لتَضْييع الوقت ..
باختصار شديد :
الكِتابة جريمة قَتل خَطأ كان لابُد من ارتكابها ، وبَعْدِين تعامل معاملة الأمر الواقع .. من السما أحيانا !

بَسْ .

هناك تعليقان (2):

كبرت ريما يقول...

انت قولت حاجات كتير كانت محتاجة تتقال في الموضع ده .. خصوصا اللي بيكتب حاجات غامضة لمجرد انه حاسس انه مثقف ولازم يكتب حاجت مش مفهومة ؟؟ اعتقد انه كلما ازدادت ثقافتك كلما ازداد اتساع فكرك وكلامك هيبقي اوضح .. نص رائع يا علي

Abu Aly يقول...

حبيبـــــــة قلبْ علي :) ، يخليكي